Bedrijfsaanspanningen

De Stortkar

Van de stortkarren zijn talloze uitvoeringen gemaakt, de Twentse stortkarren waren altijd zwart en hadden een kortere voorboom.

De Transportwagen

Transportwagens kwamen in allerlei maten en uitvoeringen voor, ze werden gebruikt bij verhuizingen, transport van goederen, lokaal maar ook voor het transport over grote afstanden. Het aantal paarden dat werd aangespannen was afhankelijk van de te vervoeren last.

De bakkers- en brandweerwagen

In stedelijke omgeving werd het brood e.d. vaak te voet rondgebracht maar ook vaak per paard en wagen, de bakkerswagens waren vaak afgeleid van de onechte brikken.

Ook brand blussen gebeurden natuurlijk via paard en wagen. Op de foto een koets uit 1921 die dienst deed bij de bedrijfsbrandweer van een karton en papierfabriek in Bergen. Nu staat deze in het museum in Hoogezand – Sappemeer.

De manufacturenwagen werd o.a. gemaakt in zowel de tweewielige uitvoering als de vierwielige uitvoering. Het rijtuig werd meestal gereden met een paard. Wij houden ons aanbevolen voor een foto.

De Boerenwagen

De onderlinge verschillen in de uitvoering van de boerenwagens is vrij groot en werd in het verleden onder andere veroorzaakt door de bodemgesteldheid en de rijkdom van de streek. Zo zijn de boerenwagen uit de Betuwe veel eleganter dan die welke in Twente werden gemaakt. Daarnaast was de bodemgesteldheid bepalend voor de breedte van de wielen, hoe drassiger hoe breder de wielen.

De Pickering Float

De Pickering Float is een tweewielig rijtuig, welke zijn naam ontleent aan de vorm van het ontwerp, namelijk het lijkt op een bootje. Hij is gebouwd in Leeds door Intergearable in 1915 en werd door de plaatselijke middenstand gebruikt voor het uitleveren van goederen. De reden dat dit een tweewielig rijtuig is ligt in het feit dat in die dagen in Engeland wegenbelasting voor rijtuigen per wiel werd geheven. De instap is aan de achterzijde en door het opbeuren van een van de zittingen werd het instappen vergemakkelijkt.